סליחה על השאלה – מעצבים

רובנו התוודענו לסדרת הסרטונים המעולים שהופקו ע”י תאגיד השידור כאן (המקור הוא אגב, אוסטרלי בשם “You Can’t Ask That”) בהם מקבלים תשובות כנות לשאלות שאולי היססנו לשאול.
ובכן, גם לגבי נושא קצת פחות רגיש – מעצבים – ישנן שאלות ללא מענה, ולא חשוב אם מעצבים גרפיים או web, מעצבי מוצר או אינטראקטיב, גם על חייהם ועבודתם של מעצבים לחלקנו שאלות שונות אך התביישנו לשאול או לא פגשנו מעצב שישמח לענות.

כמובן שהתשובות כאן הן מה שאני הייתי עונה אם היו שואלים אותי (ושאלו) ואינן מייצגות אף אחד אחר. מוזמנים לחלוק עליי או להוסיף הערותיכם בתגובות בסוף, ואולי התשובות כאן יתנו מענה על איזו תהייה שתמיד רציתם לדעת.

1. למה צריך ללמוד תואר בעיצוב? בעצם מי שמוכשר כבר “יש לו את זה”

קודם כל לא כל מי שבוחר להיות מעצב מוכרח שיהיה לו תואר רשמי ממוסד מוכר. מעצבים רבים עובדים בתעשייה והידע המקצועי שלהם מתבסס על כישרון (הם תמיד ציירו וקישטו כל דבר בו הם נגעו עוד מהגן) וניסיון מעבודה בשטח. אך עם זאת, כישרון וניסיון בעבודה עצמה הם רק 2 מרכיבים מתוך משולש חשוב בעיניי על מנת להיות מעצב טוב.

לא מספיק שכישרון וחוש אסתטי יש לך מלידה, לימודים גבוהים בתחום העיצוב מספקים את הידע התאורטי, הבסיס על עולם הצבע, טיפוגרפיה וקומפוזיציה שיש בו כללים ושיטות שחשוב למעצב להכיר. גם היחשפות לביקורת על עבודות שהיא נחלתם של סטודנטים לעיצוב וכמובן עבודה מעשית יאפשרו למי שרוצה להיכנס לתחום העיצוב את נקודת המוצא הראויה. ועוד לא דיברנו על כך שלימודים במוסד מוכר ללימודי עיצוב הפכו לכמעט תנאי מספר 1 על מנת להשתלב בעבודה כמעצב.

2. למה לוקחים לפעמים כל כך הרבה כסף על עיצוב שנראה שהשקיעו בו 2 דקות?

כנראה שאלה שמציקה ללקוחותיהם של מעצבים, ובעיקר של מעצבים ותיקים ומנוסים.
לקוח לפעמים מקבל עיצוב ללוגו למשל, שנראה פשוט ובלי הרבה פרטים ועלול לחשוב שהמעצב השקיע בו 5 דקות גג, כי כמה זמן כבר לקח לו לכתוב את שם החברה בפונט נחמד ולהוסיף איזה סמל קטן בצד?

תהליך העבודה של כמעט כל עיצוב, ובוודאי של לוגו, מתחיל הרבה לפני שהמעצב התחיל לשרטט רישומים על דף או פתח קובץ בתוכנת העיצוב. לפני כל עבודה ללקוח על המעצב להבין את אופי העסק והעולם בו החברה פועלת, מהם מושגי המפתח בתחום הזה, המתחרים והלקוחות. מתוך עבודת הרקע הזו יתקבל עיצוב שיעבוד נכון באותה זירה, ישדר את הדבר הנכון וישיג את המטרה לשמה הוזמן, כי עיצוב לא צריך רק להיות יפה ויזואלית, הוא קודם כל צריך לתפקד במטרה מסוימת.

אז נחזור לעיצוב הפשוט שהלקוח קיבל. העיצוב יכול נקי ומצומצם, או עשיר בפרטים ונצנצים זוהרים, אך אם הוא נכון לפונקציה אותה הוא ישרת, מתאים לסביבה בו הוא יפורסם ויעשה את העבודה תלוי במקצועיות של המעצב ופחות בשאלה בכמה זמן העבודה נעשתה.

3. איך מגיעים לרעיון לעיצוב?

שאלה שקשורה לשאלה הקודמת, אך לא לגמרי. עיצוב צריך להגיע עם רעיון, קונספט שהוא פועל בו ומתאים לו. עיצוב דף נחיתה למשל עבור קורס מסוים, יעביר רעיון כולשהוא מאחוריו ולא רק “ישפוך” את כל המידע שהמפרסמים רוצים להכניס. למשל קורס סריגה לנערות, יכול להעביר רעיון של חיבור למסורת של פעם, או הכנת פריטים עכשוויים ואופנתיים או התועלת שבידע המקצועי שקורס כזה מעניק. כל רעיון כזה אם מתמקדים בו בעיצוב, פותח עולם סגנונות אחר שיתבטא בתמונות, בצבעים ובאווירה שתשלוט בעיצוב.
אז איך מעצב מגיע לרעיון?
לפעמים הרעיון קיים וכבר הגיע מהקופירייטר או הלקוח, ולפעמים על המעצב לחפש השראה באתרים שונים (כמו Pinterest, muzli ורבים אחרים), באתרי תמונות לרכישה ובאמצעי השיווק האחרים של אותו לקוח, ולמצוא את הרעיון והקו העיצובי שיתאים ביותר וישרת הכי טוב את מטרת העבודה.

4. האם מעצבים לא חוששים שרובוטים יחליפו אותם בעתיד?

אף אחד לא יודע מה יציעו בעתיד טכנולוגיות שונות שעוד לא נולדו. כמו בתעשיות שונות גם בעולם העיצוב דברים נעשים אוטומטיים, פעולות שלקחו בעבר שעות וימים ועלו הרבה כסף נעשות היום בלחיצת כפתור. לדוגמא עיצוב והפקת ספר שבעבר לא היה אפשרי ברמה הביתית, יכול להיעשות היום מכל מקום וע”י כל אחד. האם לא יהיה צורך במעצבים כי מכונות יעשו הכול לבד? בתחומים פחות יצירתיים מעיצוב התשובה יותר נחרצת – כנראה שפחות. יהיה פחות צורך באנשים בעבודות שונות ומקצועות שונים (האם יהיו נהגי מוניות בעתיד? ספרניות? מתרגמים?). אך גם תחום העיצוב הויזואלי הצועד לעבר אוטומציה משתנה כל הזמן ותת-תחומים בו מתווספים או לחילופין נעלמים. מערכות אל-אנושיות מעצבות עבורנו מסכים, משחקים ומוצרים כבר היום, אך השינויים בטכנולוגיה ואווירת החדשנות בה העולם פועל יוצרים הזדמנויות חדשות ופותחים עולמות יצירה מסוגים אחרים.

5. מה הצבע\פונט\סגנון שמעצבים הכי אוהבים? 

כל מעצב, כמו כל אדם אחר, בעל טעם שונה והעדפות שונות בעיצוב, הוא רק יודע לנסח את זה כנראה טוב יותר מלא-מעצב.
מעצב ידע למה צבעוניות מסוימת מתאימה במקום מסוים או פונט מסוים שייך או לא. אין צבע או פונט שמעצבים בהכרח מעדיפים. בעיצוב ישנם טרנדים שמשתנים בתדירות גבוהה, אך סגנון שמעצבים יעדיפו הוא לרוב אלגנטי, מינימליסטי, לא מקושקש ולא עמוס בכמה סגנונות בו-זמנית.
מה בטוח לא? כיתוב בפונט גוטמן יד וצבעוניות במעברים של כל צבעי הקשת.

יש עוד שאלות שמעניינות אתכם?  רוצים להציע תשובה אחרת?
מוזמנים להשאיר תגובה

מוזמנים להגיב

כתובת המייל לא תפורסם. שדות החובה מסומנים ב-*

*