טיפים למעצב המתחיל

מזמן לא כתבתי פה, כיף לחזור!

השתתפתי בחודשים האחרונים במחזור האחרון של פרויקט המנטורינג של WE – Women in UX, קבוצה מופלאה הפועלת עם ולמען נשים בקהילת ה-UX בארץ.
כמנטורית, התוודעתי (או יותר נכון נזכרתי) באתגרים השונים של תחילת הדרך כמעצב/ת (אבל רלוונטי גם למאפיינ/ת או מפתח/ת מתחילים וכו’).
מכל הסשנים והשיחות שקיימתי במסגרת התהליך, ומניסיוני עם הזמן אספתי מס’ עצות וטיפים למי שמתחיל את צעדיו בתחום העיצוב UX/UI או בכל תחום.

mentoring
תיק עבודות הוא כרטיס הביקור שלכם וצריך לשקף אתכם באופן מקצועי ואישי

תיק עבודות שמשקף את מי שאתם (שואפים להיות)

חוץ מעבודות מקצועיות וטובות, תיק העבודות שלכם צריך להיות מסודר, ברור ורהוט. צילומי המסך שלכם, התרשימים והסקיצות מובנים בעיקר לכם, שיצרתם אותם, אך לא למי שמביט בהם בפעם הראשונה.
הוסיפו הסברים ברורים, חלוקה לנושאים עם היררכיה ברורה וכותרות. אל תעמיסו בטקסטים, אך גם לא להעלות רק תמונות ושורות תמציתיות שלא יסבירו את הצורה בה עבדתם.

תיק עבודות טוב בעיניי הוא כזה הממחיש את העניין והאהבה שלכם לתחום, שמלמד עליכם כבני אדם וכאנשי מקצוע.

להתמקד בנישה

התמקדו בנישה או תחום מסוים שאתם טובים בו במקצוע שלכם, ונסו ליצור את הבידול שלכם דרכו. למשל אם אתם מעצבים שטובים באיור, אז אולי התמקדות בעיצובים שמשלבים איורים.
זה יעזור לכם למצוא את הקול הייחודי שלכם ולבנות את המותג האותנטי שלכם.

לזהות את נקודות החולשה

זו עצה טובה תמיד ולא רק בהקשר מקצועי. נסו לזהות את הנקודות שבהן אתם “נתקעים” או מרגישים פחות חזקים ומצאו להם פתרון. וגם אם אין פתרון יעיל – להכיר את החולשה זה כבר יתרון.

למשל, יש מי שנתקע בשלב הראשוני של התחלת פרויקט, כתיבת פוסט או כל משימה אחרת. השלב הזה מול דף חלק יוצר אצלם איזה “קיפאון”. יש ממש תסמונת כזו, הנקראת ‘ Blank Page Anxiety’ במקרי קיצון. פתרון לזה, למשל, יכול להיות להתחיל מתבנית בסיס כלשהיא, לחפש טמפלט שמתאים לסיטואציה ומכאן הדברים כבר יזרמו.

ועוד דוגמא  – כולנו מכירים את האנשים האלה, שיכולים להיות מאוד דחיינים בעבודה, לא לנהל את הזמן שלהם נכון עד שיגיע איזשהו דדליין. כשהם נדרשים לדדליין הם חדים, מפוקסים ומתקתקים. אם הם יזהו את התכונה הזו ויחלקו את המשימות לפרקי זמן קצובים עם דדליין בכל שלב הם יוכלו לעבוד בצורה יותר יעילה.

להעביר ביקורת עבודות

הכוונה היא לא בדיוק לפידבק של טוב או לא טוב, אלא לבחינה של עבודת עיצוב, איפיון, code review. כזו שבה בוחנים את המטרה, את הדרך בה ניגשו לעבודה והמימוש. 

עוד מלימודי העיצוב הפנימו בנו, הסטודנטים, את החשיבות של ביקורת עבודות ומשוב על עבודות שלנו ושל אחרים. לא היו הרבה שיעורים בהם לא עמדנו במעגל ובחנו עבודה-עבודה וניתחנו אותה יסודית.
סקירת עבודה של מישהו אחר מחדדת בנו את יכולת הניתוח, את הראיה הביקורתית ומשפרת את הצורה בה נעביר ונקבל ביקורת מאחרים. 

זה כמובן לא נגמר בתום הלימודים. לאורך כל החיים כדאי לבחון ולהעביר ביקורת מועילה ובונה על עבודות ויצירות שלנו ושל אחרים, אם בקבוצה מקצועית בפייסבוק, בשיחת עבודה עם קולגה או ייעוץ לחבר. 

להשתתף בפעילויות בתחום

מעבר להצטרפות והשתתפות בדיונים בקבוצות מקצועיות של התחום שלכם – האקתונים, מיטאפים, אתגרים שונים, תרומה לקוד פתוח וקבוצות למידה משותפות. כל המסגרות בהם תכירו אנשים, תתנסו בעבודה ותשארו מעודכנים במה שהולך עכשיו בתחום שלכם.

למצוא מנטור/ית

מיצאו מישהו (ולא חייבים רק אחד) שילווה או ייעץ לכם, ובעיקר יתן לכם את נקודת המבט המנוסה בשלבים שונים שאתם עוברים בדרככם המקצועית,
מנטור יכול להיות בוס לשעבר, קולגה או מישהו שדווקא לא מכיר אתכם אישית אבל אתם רואים בו דמות מנוסה ומשפיעה בתחום שלכם. 

לפנות אל חוכמת ההמונים

לפעמים פנייה אל קהל גדול, כמו פנייה לאנשי הקשר שלכם, שיתוף בפייסבוק או לינקדאין, תפתח לכם או תראה לכם את הדלת המסוימת שאתם צריכים לעבור בה באותו שלב. החשיפה לא תתאים לכל אחד, אבל יש בזה כוח ופתח להרבה הזדמנויות חדשות.

כל הזמן ללמוד

טיפ הזהב שהוא בעיניי חובה תמיד בכל גיל ושלב. למידה מתוך שאיפה להתפתחות מקצועית, אישית, רוחנית היא תמיד טובה ותפתח אתכם. בעזרת קורס או למידה עצמית של תחום חדש, שפה או מיומנות שתרצו לרכוש.

לא להתייאש 

אחרון חביב – כמה קל לכתוב וקשה ליישם, ובכל זאת – בתחילת הדרך, אבל לא רק – פוגשים הרבה סירובים, דחיות והתעלמויות. חשוב לא לשקוע באנרגיה שלילית ליותר מדי זמן. דברו עם חבר/ה, עשו כל פעילות שעוזרת לכם להתאפס והמשיכו הלאה. 

בהצלחה!

dont-look-back

נעים להכיר, אני דקלה גפן, מעצבת ומפתחת UI כבר 14 שנה, מאיירת וכותבת. מרקע של עיצוב תקשורת חזותית הגעתי לתחום הדיגיטל, ואני עוסקת בעיצוב ופיתוח אתרים וממשקים. אני אוהבת את החיבור בין איפיון שמתרכז במשתמש, עיצוב מדויק וכתיבת קוד חכם שיוצר חוויה חלקה ומניעה לפעולה.